رییس گروه آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اجرای برنامههای این گروه در بحث کرونا در ۴ محور ویژه و خاص خبر داد.
مجید جعفرینژاد در گفتوگو با خبرنگار وب دا، اظهار کرد: برنامههای گروه آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بحث کرونا در محورهای آموزش و اطلاعرسانی عمومی جامعه، هماهنگی و جلب مشارکت سایر بخشهای جامعه جهت آموزش و اجرای دستورالعملهای جداسازی اجتماعی، جلب مشارکت داوطلبانه مردمی و خیران نیکاندیش و پاسخگویی به سئوالات، آموزش و شناسایی بیماران اجرا میشود.
وی افزود: در زمینه آموزش و اطلاعرسانی عمومی جامعه در ۷ حوزه (تولید محتوا، طراحی و چاپ و توزیع نزدیک به یک میلیون بسته آموزشی بهصورت پوستر، بنر، پمفلت، تراکت، بیلبورد و شبکههای مجازی)، (آموزش کارکنان ستادی، مراقبان سلامت و بهورزان)، (آموزش جامعه از طریق بهورزان، مراقبان سلامت در مراکز و پایگاههای خدمات جامع سلامت)، (آموزش عموم مردم از طریق رابطان بهداشتی و سفیران سلامت)، (ایجاد و بهروزرسانی مستمر سایت بسیج اطلاعرسانی کرونا hcamp.mums.ac.ir جهت آموزش و آگاهی رسانی به عموم جامعه)، (راهاندازی سایت سلامت من به آدرس onehealth.mums.ac.ir جهت آموزش عمومی و غربالگری بیماری کرونا) و (تربیت مربی آموزشی بسیج جامعه پزشکی، هلال احمر و سازمانهای مردمنهاد جهت آموزشهای خیابانی و چهرهبهچهره در حاشیه شهر مشهد) صورت پذیرفته است.
رئیس گروه آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه اقدام دیگر در بحث هماهنگی و جلب مشارکت سایر بخشهای جامعه جهت آموزش و اجرای دستورالعملهای جداسازی اجتماعی بود، خاطرنشان کرد: در همین راستا تعامل و همکاری بسیارخوبی با سازمانها و ادارات (استانداری، فرمانداریها، راهداری، آموزش و پرورش، دانشگاه فردوسی، مخابرات، صدا و سیما، سازمان فردوسها و غیره)، نهادهای غیردولتی (آستان قدس رضوی، شهرداری، کمیته امداد امام خمینی(ره)، اتاق اصناف و اتحادیهها، فرودگاه، راهآهن و پایانه مسافربری)، ارگانهای نظامی (سپاه امام رضا(ع)، ارتش، نیروی انتظامی)، سازمانهای مردمنهاد و بسیج و نیروهای داوطلب جهادی داشتیم.
دکتر جعفرینژاد تصریح کرد: همچنین جلب مشارکت داوطلبانه مردمی و خیران نیکاندیش را در جهت تهیه و توزیع انواع اقلام بهداشتی، تهیه و توزیع انواع گان و ماسک، تهیه و توزیع انواع اقلام معیشتی، گندزدایی محیط (معابر و منازل بیماران)، غربالگری و شناسایی بیماران،آموزش های خیابانی و توزیع مواد آموزشی درب منازل، تغسیل و تدفین اموات کرونایی و راه اندازی ایستگاههای تب سنجی و آموزش داشتهایم.
وی در خصوص پاسخگویی به سئوالات، آموزش و شناسایی بیماران، بیان کرد: در این زمینه نیز اقدامات مؤثری از طریق راهاندازی مرکز پاسخگویی به سئوالات، مشکلات و آموزش مردم با مشارکت نظام پزشکی و روابط عمومی دانشگاه با تلفن ۳۴۴۹۴۴۹ و ۱۹۱ و با حضور داوطلبانه پزشکان، دانشجویان، پرستاران و نیروهای بهداشتی به منظور کاهش حجم مراجعه به مراکز درمانی و پیشگیری از بیماری، راه اندازی ۸ سایت call center جهت آموزش و غربالگری خانوارهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با مشارکت دانشکدههای پزشکی، کشاورزی، پرستاری، بهداشت، پیراپزشکی و مرکز مخابرات ۱۱۸ مشهد و فعال شدن سامانه غربالگری تلفنی ۴۰۳۰ و نیز راهاندازی مرکز پاسخگویی به سئوالات شرعی و مذهبی، مشاوره و آموزش به مردم با حضور روحانیون داوطلب با شماره ۳۱۶۹ صورت پذیرفت.