دبیر قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: شهروندان در صورت بروز علائم مشکوک به کرونا پیش از هر اقدام و مراجعه به مراکز درمانی با سامانه ۱۹۱ تماس بگیرند.
دکتر حمیدرضا رحیمی در گفتوگو با خبرنگار وب دا، اظهار کرد: در ایام موج دوم بحران کرونا فعالیت مجدد سامانه تلفنی ۱۹۱ پاسخگویی به سوالات کرونایی فعال شده و از مردم میخواهیم بهجای مراجعه مستقیم به مراکز درمانی، با این سامانه تماس بگیرند و از راهنمایی مشاوران و کارشناسان مستقر در پشت خطوط ۱۹۱ برخوردار شوند، شاید مشکلشان بهصورت تلفنی و یا با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت برطرف شود و نیاز به مراجعه آنان به مرکز درمانی نباشد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که اگر طبق شرح طرح حال اعلام شده از سوی فرد تماس گیرنده، کارشناس اعلام کرد که به مراکز بهداشتی یا درمانی جهت آزمایش و درمان مراجعه کند این اقدام صورت پذیرد، اضافه کرد: مردم اگر با مشاوره لازم مشاوران و کارشناسان سامانه ۱۹۱ مشکلشان حل نشد به مراکز سطوح ۳ گانه ارجاع میشوند و در صورت نیاز به مرکز درمانی اعزام خواهند شد و نیاز به مراجعه مستقیم آنان به بیمارستانها در شرایط بحرانی کنونی که با وضعیت قرمز مواجه هستیم نیست.
دکتر رحیمی با بیان اینکه کارشناسان مستقر در پشت خطوط ۱۹۱ در ۲ شیفت کاری ۷.۵ ساعته فعالیت دارند، تصریح کرد: در مجموع کارشناسان مستقر در پشت خطوط این سامانه تلفنی ۱۵ ساعت و از ساعت ۸ تا ۲۳ (۸ تا ۱۵ و ۱۵ تا ۲۳) پاسخگوی سوالات کرونایی مردم هستند و حتی اگر نیاز باشد آمادگی کامل داریم که خدمات این سامانه بهصورت شبانهروزی و ۲۴ ساعته ارائه دهیم.
وی با بیان اینکه در هفته گذشته دعوتی از دانشجویان علاقهمند به فعالیت در سامانه ۱۹۱ داشتیم که تاکنون ۳۰ دانشجو نامنویسی کردهاند، تأکید کرد: از ابتدای هفته آینده ۴ خط فعال فعلی به ۸ خط افزایش مییابد و نیروهای روزانه هم از ۸ نفر به ۱۶ نفر میرسد، ضمن اینکه در هر شیفت کاری یک نیروی اضافه داریم تا فرصت استراحت برای نیروهای مستقر در پشت خطوط سامانه ۱۹۱ شود و موجب خستگی و فرسودگی آنان نشود.
دبیر قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که اکثر تماس ها بهگونهای بوده که با راهنمایی لازم کارشناسان امکان درمان در منزل وجود دارد و همگان نیازمند بستری در بیمارستان نیستند، گفت: در تمامی شرایط بهخصوص در این ایام خاص که با این ویروس همهگیر درگیر هستیم بهترین مکان برای درمان بیماران منزل است، مگر آنکه شرایط فرد خاص باشد و نیازمند بستری در بیمارستان باشد.
دکتر رحیمی با تأکید بر اینکه در سامانه ۱۹۱ به همه پرسشهای کرونایی مردم در خصوص نحوه پیشگیری و درمان این بیماری پاسخ داده میشود، بیان کرد: از مردم میخواهیم که جهت دریافت پاسخهای سوالات کرونایی خود فقط با سامانه تلفنی ۱۹۱ در تماس باشند و از تماس با خطوط ۱۱۵ و ۱۹۰ خودداری نمایند تا تأخیری در امر خدمترسانی همکارانمان در بخشهای اورژانس و پاسخگویی به شکایات مردمی شاهد نباشیم.

