مسئول هماهنگی پاسخگویی تلفنی EOC در زمینه کرونا معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روزانه بیش از ۳ هزار تماس با سامانه ۱۹۱ برقرار میشود و مجموع تماسهای برقرار شده از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون بالغ بر ۱۵۰ هزار تماس بوده است.
دکتر زهرا اباصلتی در گفتوگو با خبرنگار وب دا، اظهار کرد: سامانه تلفنی ۱۹۱ از ابتدای اسفند ماه سال گذشته و با هدف پاسخ به سوالات کرونایی مردم راهاندازی شد و جهت پاسخگویی به سوالات مردم از حضور ۲۴ پزشک، پرستار و دیگر کارشناسان حوزه سلامت بهرهمند هستیم.
وی ادامه داد: فعالیت سامانه تلفنی ۱۹۱ بهصورت ۲۴ ساعته و در ۳ شیفت کاری ۸ ساعته بوده که در هر شیفت تعداد ۸ نفر پاسخگوی سوالات مردمی هستند.
مسئول هماهنگی پاسخگویی تلفنی EOC در زمینه کرونا معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با میزان تماسهای روزانه مردمی با این سامانه، گفت: روزانه بیش از ۳ هزار تماس با سامانه ۱۹۱ برقرار میشود و مجموع تماسهای برقرار شده از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون بالغ بر ۱۵۰ هزار تماس بوده است، بیشترین سوالات در موضوعات پیشگیری، بهداشتی، روانشناسی، حضور مناسب در اجتماع، تغذیه سالم، علائم بیماری، فرآیندهای دارویی و درمانی و شکایات بوده است.
دکتر اباصلتی اضافه کرد: محور شکایات مردمی در بحث اجتماعات بوده که ضمن دادن توصیهها و تذکرهای لازم به افراد حاضر در این جمعهای شلوغ، در صورت نیاز موضوع به مراجع قانونی گزارش میشود.
وی با تأکید بر اینکه ۸۰ درصد تماسهای روزهای اول در موضوع استرس بود که با مدیریت خوبی که در این حوزه شد، شهروندان به آگاهی لازم رسیده اند خاطرنشان کرد: در حال حاضر موضوع درمان بیشترین موضوع تماسها بوده و نگرانی مردم در مواردی همچون ناقلی، ابتلا، درمان و مراقبت پس از بهبودی بوده است.
دکتر اباصلتی با بیان اینکه از مردم میخواهیم همچنان هشدارها را جدی بگیرند و در خانه بمانند، گفت: هنوز در وضعیت قرمز کرونایی هستیم و به وضعیت سفید نرسیدهایم و اکنون زمان عادیسازی وضعیت نیست و نباید با کوچکترین غفلت موجب بروز بزرگترین خطا شویم.