مسئول کمیته اطلاع رسانی کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: روزانه بیش از ۳ هزار تماس مردمی با سامانه ۱۹۱ گرفته میشود و مشاوران و راهنمایان حاضر در پشت خطوط این سامانه مشاوره و راهنمایی لازم را به مردم دارند.
دکتر حمیدرضا رحیمی در گفتوگو با وب دا، اظهار کرد: سامانه تلفنی ۱۹۱ که مشاورههای کرونایی را برعهده دارد کمک بزرگی در جهت عدم اشغال غیرضروری تلفن اورژانس ۱۱۵ و نیز رفع دغدغه، ترس، نگرانی، استرس و اضطراب مردم و همچنین اقدامات مناسب درمانی آنان داشته است.
وی افزود: روزانه بیش از ۳ هزار تماس مردمی با سامانه تلفنی ۱۹۱ داریم و مشاوران و راهنمایان حاضر در پشت خطوط این سامانه نیز مشاوره و راهنمایی لازم را به مردم دارند و فرد مشکوک به کرونا را به مراکز ۱۶ ساعته ارجاع میدهند؛ این مراکز همهروزه از ساعت ۷:۳۰ تا ۲۳:۳۰ آماده پذیرش و خدمترسانی هستند واین طرح فقط ویژه ایام نوروز نبوده و تا پایان بحران کرونایی ادامه دارد.
مسئول کمیته اطلاعرسانی ستاد مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: سعی شده است با همکاری سامانه تلفنی ۱۹۱ و مراکز درمانی روانپزشکی و روانشناسی ،نگرانیهای بهوجود آمده در برخی افراد برطرف و از ایجاد آسیبهای روحی و روانی به آنان جلوگیری و دغدغهها، ترسها، نگرانیها، استرسها و اضطرابهای کرونایی آنان بهکلی برطرف شود.
دکتر رحیمی با اشاره به اینکه بیماران خاص چنانچه دچار هرگونه علائم بیماری کرونا شدند بلافاصله با پزشک خود یا سامانه تلفنی ۱۹۱ تماس بگیرند، تأکید کرد: اگر علائم بیماری کرونا در بیماران خاص شدت گرفت، باید این نوع بیماران بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کرده و روند اقدامات درمانی خود را پیگیری کنند.
مسئول کمیته اطلاعرسانی ستاد مبارزه با کرونا در خراسان رضوی بیان کرد: همچنین سایت www.salamat.gov.ir وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت غربالگری اینترنتی و تشخیص زودهنگام کرونا در اختیار مردم بوده، ضمن اینکه در کنار آن غربالگری تلفنی از طریق سامانه ۴۰۳۰ در حال انجام است.